Zo vinden meer klanten je zaak

Je Google Mijn Bedrijf opzetten, vindbaarheid verhogen en klanten aantrekken

Zo zet je je zaak op Google en wijs je online bezoekers de weg naar je bedrijf

Ken je de Gouden Gids van vroeger nog? Het was de belangrijkste gids om klanten te leiden naar je zaak. Iedereen gebruikte de gids, alle ondernemingen waren er te vinden en konden er in adverteren. Vandaag is die rol volledig overgenomen door Google en meer bepaald Google Mijn Bedrijf. Elke zaak heeft namelijk een Google fiche die de zoekmachine zelf heeft aangemaakt, maar die je ook zelf kan creëren en beheren. En iedereen die googelt gebruikt deze handige lijst van zaken in de buurt. De informatie die men daarin ziet komt van je Google Mijn Bedrijf fiche en daarom is het belangrijk dat je die goed opzet en opvolgt.

In dit artikel leggen we je uit

  • Waarom je Google Mijn Bedrijf profiel zo belangrijk is
  • De voordelen van je Google Mijn Bedrijf zelf beheren
  • Hoe Google Mijn Bedrijf werkt en hoe je het opzet
  • Hoe je reviews beheert en beantwoord


Waarom je Google Mijn Bedrijf profiel zo belangrijk is

De zoekmachine van Google is vandaag meer dan ooit een sleutelspeler in het drijven van bezoekers naar je zaak en je website. Gemiddeld komt 40% tot 80% van website bezoekers via Google. In juni 2014 is de zoekmachine gestart met Google Mijn Bedrijf om handige informatie van bedrijven op een eenvoudige gestructureerde manier aan te bieden. Je gebruikt de lijstjes wellicht zelf bijna elke dag en het wordt steeds populairder. Als je bijvoorbeeld zoekt naar een restaurant, een winkel of een bouwfirma, zie je onderstaande lijst met de dichtstbijzijnde zaken eerst.


Dit handige overzicht van bedrijven in je buurt wordt door heel veel mensen gebruikt, de informatie die men te zien krijgt kan je zelf beheren met Google Mijn Bedrijf


In bovenstaand voorbeeld heeft KBC Verzekeringen - Van Waes zijn Google Mijn Bedrijf account zich wellicht nog niet zelf toegeëigend. Google heeft de informatie over die zaak zelf opgezocht en de fiche aangemaakt. Iedere zaakvoerder kan zich melden als de rechtmatige eigenaar. Indien je je zaak niet terugvindt kan je die zelf aanmaken, zodat je zelf je gegevens beheert en je zaak ook gemakkelijk gevonden en gebeld kan worden. Het aantal Googlers dat op deze manier naar een bedrijf zoekt blijft gestaag groeien.

De voordelen van je Google Mijn Bedrijf zelf beheren

Je Google Mijn Bedrijf profiel is gratis en wordt getoond in een handige zoekresultaten lijst met kaart, wanneer iemand in de buurt zoekt naar een aannemer, schilder, vloerenbedrijf etc… De lijst wordt intussen door veel Googlers gebruikt en biedt veel voordelen. Voor zij die dat willen kan je er zelfs een (heel eenvoudige) gratis website mee opzetten. Een must have dus met niets dan voordelen.


De voordelen van je Google Mijn Bedrijf en die actief beheren:

  • Je wordt beter gevonden, gemakkelijk honderden, zelfs duizenden zoekopdrachten per maand
  • De info die deze Googlers zien, zoals je website, telefoonnummer, openingsuren en foto’s van je zaak, stel je nu zelf in
  • Je scoort zeer goed lokaal met de nieuwe zoekresultaten. Voor wie dicht in de buurt zoekt sta je bovenaan in de handige lijst.
  • Reviews kan je nu bekijken en beantwoorden
  • Je krijgt een maandelijkse mail met statistieken en tips
  • Als je wil kan je zelfs een eenvoudige website opzetten


Zo zet je je Google Mijn Bedrijf op

Zoek eerst even je zaak op in Google. Tik de naam van je zaak in en je ziet rechtsboven alle informatie verschijnen. Indien je je Google Mijn Bedrijf nog niet zelf beheert kan je klikken op “Ben je eigenaar van dit bedrijf?” Indien je zaak nog wordt getoond op Google kan je ook een Google Mijn Bedrijf maken. Log eerst in in Google met je persoonlijke profiel, of beter nog dat van je zaak, ga vervolgens naar de Google Mijn Bedrijf website en klik “nu beheren”.


Klik op “Ben je eigenaar van dit bedrijf?” Of ga naar de Google Mijn Bedrijf website om je fiche aan te updaten of aan te maken 

Vul vervolgens de informatie in die Google je vraagt:

  • Je bedrijfsnaam
  • Bedrijfscategorie
  • Voeg je locatie toe (het adres)
  • Geef aan dat klanten je ook bezoeken
  • Voeg de gebieden toe waar je je klanten bedient, bijvoorbeeld Vlaanderen of België (optioneel)

Google zal willen verifiëren of je de eigenaar bent van je zaak. Dat kan door je te laten bellen, mailen of door een postkaart te laten sturen met een verificatiecode. In dat laatste geval zal je je fiche verder kunnen opzetten in afwachting van de postkaart.

Je kan vervolgens de diensten (services) toevoegen die je levert

  • Je openingstijden. Vul dit zeker in, ook als je geen bureau of vestiging hebt. Klanten zoeken naar die info om te weten of ze je kunnen contacteren. Voor een winkel of bedrijf zijn het de echte openingsuren. Als je als zelfstandige in hoofd- of bijberoep twijfelt, kies dan voor alle uren dat je telefonisch bereikbaar bent.
  • Je kan vervolgens kiezen om ook berichten te ontvangen, een beschrijving van je bedrijf toevoegen (een kopie van de beschrijving op je website) en foto’s toevoegen.
  • Google zal je aanbieden om te adverteren. Wie zijn Google Mijn Bedrijf fiche aanmaakt of toeeigent, krijgt een € 80 advertentietegoed, maar dat kan je ook later gebruiken, dus sla dit gerust over.


In deze Google Mijn Bedrijf fiche kan je al de informatie van je zaak goed zetten en zelf beheren

Proficiat, je Google Mijn Bedrijf fiche is nu klaar! Indien je listing al bestond kwam je meteen naar je fiche. Zet die nu helemaal goed met onderstaande tips.


Let op deze instellingen

Ga in het linker menu naar de rubriek ‘Informatie’ en zet de volgende informatie juist:

  • Onder je naam kies je voor je categorie uit de lijst van mogelijkheden. Kies voor de belangrijkste of meest juiste, maar voeg zeker ook andere categoriën toe die bij je passen, zodat zoekers je ook daaronder vinden
  • Servicegebied: kies bv. Vlaanderen, België of laat dit open als je ook klanten uit alle windstreken van het buitenland hebt
  • Zet de contactgegevens en link naar je website zeker juist
  • Ga naar “Foto’s” in het menu en voeg tot slot foto’s toe. Vooral je Logo en Omslag foto zijn belangrijk. Voor de herkenbaarheid kan je bijvoorbeeld dezelfde foto’s nemen van je website of Facebook pagina.

Nu ben je klaar om gevonden te worden. Dat het heel goed werkt zal je snel zien aan de hand van de maandelijkse mails die je van Google ontvangt. Die zal je zeggen hoeveel keer je verschijnt in de zoekresultaten, hoeveel mensen op je telefoonnummer of adres klikken en hoeveel ze doorklikken naar je website.


Hoe je reviews beheert en beantwoordt

Nu je Google Mijn Bedrijf profiel is opgezet zullen heel wat mensen je zaak opmerken. Het gaat al snel over honderd tot duizenden online bezoekers per maand. Die leren graag wie je bent en lezen graag wat andere klanten zeggen over je zaak. De Google reviews zijn daarom heel belangrijk. Via je Google Mijn Bedrijf account kan je je reviews opvolgen en beantwoorden. Reviews worden in het algemeen veel bekeken, sterk geapprecieerd en geven een meerwaarde aan het vertrouwen in je zaak. En Google hecht daar ook belang aan. Sterker nog, vraag gerust aan tevreden klanten om een Google Review te geven en schrijven.

Het belang van reviews:

  • Google Mijn Bedrijf reviews worden net zoals andere beoordeling worden veel gelezen. Wat klanten over je zeggen geeft al snel een indruk over je zaak, je service en klantvriendelijkheid
  • De reviews worden al snel honderden tot zelfs duizenden keren bekeken
  • Het zijn authentieke reviews van bestaande klanten. De goede reviews kan je uiteraard ook meenemen in je communicatie op je website, sociale media, brochures…
  • Ze zijn informatief heel interessant omdat je leert hoe je klanten hun ervaring is. Leer uit deze feedback en je wordt al snel een topper op vlak van dienstverlening.

Reviews kunnen soms ook confronterend of vervelend zijn. Sommige klanten gebruiken ze als een uitlaatklep en we kennen zelfs verhalen van ondernemers die de personen die een review schrijven niet kennen. Daarom leggen we even uit hoe je het positief aanpakt.


Zo kan je je reviews zelf sturen 

  • Reageer bij voorkeur altijd op een review. Bij een positieve kan je de klant uiteraard bedanken omdat hij de moeite deed om een beoordeling achter te laten. Die klant is een ambassadeur en we weten allemaal dat mond-aan-mond reclame de beste reclame is!
  • Een slechte review overkomt de beste maar is moeilijk weg te halen. Je kan proberen klikken op de drie stippen in de rechterbovenhoek van de recensie, hem "markeren als ongepast" en een “Meld een beleidsschending” formulier invullen. Maar er is geen zekerheid dat de review zal verwijderd worden.
  • Reageer daarom altijd op een negatieve review. Andere bezoekers zien dan ook dat je belang hecht aan je service en waarderen dat. Je kan bijvoorbeeld aangeven dat je een goede service belangrijk vindt, graag beter wil begrijpen wat er gebeurde en daarover met de klant 1-1 in gesprek wil gaan. Verder discussiëren op Google heeft weinig zin.
  • De beste strategie tegen slechte reviews is tevreden klanten zelf vragen om een review te maken of schrijven. Je zal aangenaam verrast zijn dat velen dat ook met plezier doen. Stuur je klant de link door die je bijvoorbeeld ook in je Google My Business app vindt onder de rubriek Klanten. Zorg voor een tiental goede reviews, en die ene mindere zal al veel minder opvallen.

Je hebt Google nu flink geholpen om een goede taak te vervullen als iemand op zoek is naar jouw zaak. Het is een heel eenvoudige en efficiënte manier om je bereik te vergroten. Je mag gerust regelmatig berichten en foto’s plaatsen. Google houdt van informatie structureren en als je Google daarmee helpt, dat zal Google je belonen in de zoekresultaten. Succes!




Reactie plaatsen