Recap Webinar 15/10 Keuzes en slimme aanpak voor begrijpbaar en betaalbaar zelf boekhouden



Tijdens deze interactieve webinar over digitaal boekhouden deelden zowel experts als ervaren ondernemers hun waardevolle inzichten en tips om collega’s te helpen efficiënter te werken en hun business te laten groeien. “Paying it forward” noemen we dat in Gent waarbij de ervaren ondernemer de starter helpt met tips. Van praktische boekhoudoplossingen tot slimme automatiseringstools en fiscale strategieën – hier vind je een overzicht van de belangrijkste lessen en adviezen die tijdens de sessie aan bod kwamen.

  • Digitaal boekhouden wordt binnenkort eigenlijk een must vanwege de nieuwe regelgeving rond e-invoicing. Dit betekent dat alle facturen vanaf 2026 via het PEPPOL-netwerk verstuurd moeten worden. Iemand stelde de vraag of we dan geen facturen meer kunnen opmaken in excel en dat klopt: je zal een (eenvoudige) boekhoud- en/of facturatietool nodig hebben. Bespreek het even met je accountant of schrijf je in voor onze volgende webinar over e-invoicing (zie comment). Daar antwoorden we op al je vragen. 
  • Er zaten heel wat starters in onze webinar die ook willen weten hoe en met welke boekhoudtool je best start. Tim Steens van Fantentic, die recent in bijberoep startte met de verhuur van tenten, vroeg het aan zijn accountant en kreeg de raad om voor zijn eenmanszaak zelf zijn boekhouding te doen met Dexxter. Tim legde uit hoe hij facturen maakt en verstuurt, inkomende facturen en bonnetjes boekt en zo zijn administratie opvolgt. Maar Tim maakt in 5 minuten ook helemaal zelf zijn btw-aangifte. Er is een timeline die hem informeert over deadlines en voor praktische boekhoudvragen kan ie terecht bij Dexxter zelf dat heel wat informatieve YouTube video’s heeft. Daarnaast kan hij ook vragen stellen aan de andere ondernemers in de community en kan ie uiteraard nog steeds bij zijn accountant terecht voor meer geavanceerde vragen.
  • Senne Bonnaerens van Ontracx heeft een startup in het Wintercircus in Gent. Als snel groeiende starter overlegt hij regelmatig met zijn accountant, Olivier Verhaege van Umain. Senne verwerkt zijn administratie in Yuki, beschikt er over de nodig dashboards om alles goed op te volgen, kan de facturen van zijn online verkoop makkelijk doorsturen naar Yuki wat zorgt voor tijdsbesparing en minder manueel werk. Hij overlegt op basis van de real-time inzichten proactief met Olivier. Die heeft toegang tot hetzelfde dossier en kan zo meekijken met de stand van zaken, meedenken, advies geven en antwoorden op Olivier zijn vragen.
  • Olivier Verhaege van Umain legt uit dat veel freelancers starten als eenmanszaak, wat een goede opstart kan zijn, maar hij raadt aan om regelmatig met een accountant samen te zitten, vooral na het derde kwartaal, om de fiscale situatie te beoordelen. Hoewel sommige jonge ondernemers meteen een vennootschap oprichten, is dat volgens Olivier niet altijd nodig. Hij benadrukt dat ondernemers hun beslissing om over te stappen naar een vennootschap niet moeten overhaasten vanwege belastingdruk, maar dit zorgvuldig moeten plannen.


Meer weten? Je vindt op onze website ook ons e-book over real-time digitaal boekhouden.